ŻYWIENIE W DNIE MOCZANOWEJ

Dna moczanowa- choroba w której dochodzi do zwiększonej ilości produkowanego w organizmie pacjenta kwasu moczowego (hiperurykemia). Zaburzenie to może być spowodowane nasilonym rozpadem jąder komórkowych lub nieprawidłowym wydalaniem kwasu moczowego z ustroju. W rezultacie kwas moczowy w postaci kryształków odkłada się w mięśniach, tkance podskórnej a także stawach. W konsekwencji dochodzi do rozwoju stanu zapalnego, najczęściej w obrębie stawów, co powoduje niszczenie chrząstek i powierzchni stawowych. W późniejszym okresie choroba może przerodzić się w przewlekłe wielostawowe zapalenie dnawe. Stosowanie odpowiedniej diety pozwala zmniejszyć częstotliwość napadów choroby i złagodzić ich przebieg. Pomaga także w złagodzeniu dolegliwości bólowych i zmniejsza ryzyko trwałego uszkodzenia stawów.



Podstawowe zalecenia żywieniowe:

  • Spożywaj 4-5 posiłków na dobę, w regularnych godzinach. Ostatni posiłek spożywaj 3-4 godz. przed snem, ponieważ w nocy zwiększa się zatrzymywanie kwasu moczowego w organizmie.

  • W czasie napadu choroby rozważ stosowanie diety wegetariańskiej, z całkowitą eliminacją mięsa, ryb i owoców morza.

  • Ogranicz do minimum spożycie mięsa, wędlin i owoców morza, a także wyciągów i wywarów z mięsa i kości.

  • Spożywaj ryby i oleje roślinne dostarczające kwasów omega-3, gdyż mają one działanie przeciwzapalne.

  • Znacząco ogranicz spożycie cukru i słodyczy, gdyż pochodzące z nich glukoza i fruktoza mogą być przetwarzane do kwasu moczowego. Całkowicie zrezygnuj z dodawania do napojów słodkich syropów bądź innych produktów mających w swoim składzie syrop glukozowo-fruktozowy, ponieważ wpływa on znacząco na wzrost poziomu kwasu moczowego, co może powodować napady dny moczanowej.

  • Zwiększ spożycie chudych produktów mlecznych, gdyż pomagają w obniżaniu stężenia kwasu moczowego.

  • Wypijaj co najmniej 3 litry płynów na dobę. Zapobiega to nadmiernemu zagęszczeniu moczu, co mogłoby prowadzić do wytrącania kryształków kwasu moczowego.


  • Regularnie sięgaj po świeże warzywa i owoce. Szczególnie korzystne jest spożywanie wiśni i soku wiśniowego, gdyż łagodzą stan zapalny, zmniejszają dolegliwości bólowe oraz zmniejszają częstotliwość ostrych napadów choroby.

  • Pamiętaj o eliminacji z diety napojów alkoholowych, a zwłaszcza piwa, gdyż znacznie podwyższają one stężenie kwasu moczowego i zwiększają częstotliwość napadów choroby.

  • Zadbaj o stopniową i trwałą redukcję masy ciała w przypadku nadwagi i otyłości. Przeciwwskazane jest stosowanie jakichkolwiek form głodówek.

  • Bardzo ważna jest regularna aktywność fizyczna o umiarkowanej intensywności. Korzystne są na przykład spacery z kijkami, spokojna jazda na rowerze, pływanie i ćwiczenia na orbitreku. Unikaj intensywnego wysiłku fizycznego, gdyż powstający w jego trakcie kwas mlekowy zmniejsza wydalanie z moczem kwasu moczowego.

  • Zalecane techniki przyrządzania posiłków: gotowanie w wodzie/na parze, duszenie bez obsmażania, pieczenie w folii, pergaminie, rękawie. Niewskazane są potrawy smażone, duszone i pieczone w sposób tradycyjny.

  • W dnie moczanowej potrawy z mięsa, drobiu i ryb powinny być gotowane (najlepiej w dużej ilości wody), nie smażone. Podczas gotowania zmniejsza się ilość puryn w produkcie. Dzięki temu można obniżyć stężenie kwasu moczowego o 10%-20%. Należy stosować wywary warzywne, a nie mięsne, kostne czy grzybowe.

  • Codzienna dieta powinna dostarczać płynów w postaci naturalnych wód mineralnych niegazowanych (jako dodatek można stosować sok z cytryny, limonki, pomarańczy, świeże listki mięty), herbat owocowych (bez cukru), herbaty zielonej, herbaty czarnej, słabego naparu kawy.

  • Należy unikać potraw tłustych, smażonych na głębokim oleju, grillowanych w sposób tradycyjny. Zaleca się przyrządzanie potraw poprzez gotowanie w wodzie/na parze, duszenie bez obsmażania, pieczenie w rękawie, pergaminie.

Produkty zalecane i dozwolone w ograniczonej ilości/przeciwskazane do spożycia w okresie nasilonych objawów dny moczanowej

Grupa

Zalecane

Zalecane w umiarkowanych ilościach

Przeciwwskazane

Napoje

woda mineralna niegazowana, słaby napar herbaty czarnej, herbata zielona, herbaty ziołowe, chude napoje mleczne: jogurt naturalny, kefir, maślanka, zsiadłe mleko, sok wiśniowy, inne soki warzywne i owocowe świeżo wyciskane, napoje roślinne niecukrowane

kawa, kakao, czerwone wino

piwo i inne napoje alkoholowe, napoje słodzone, napoje z dodatkiem syropu glukozowo-fruktozowego

Pieczywo

pieczywo pełnoziarniste żytnie/razowe/graham, pieczywo chrupkie

pieczywo pszenne/z białej mąki

pieczywo cukiernicze

Dodatki do pieczywa

twaróg chudy i półtłusty, serki twarogowe, pasty z nasion roślin strączkowych, serek sojowy, margaryna miękka, białka jaja

sery podpuszczkowe, śledzie, konserwy rybne, marmolada, miód, dżemy, chude wędliny, pasty mięsno-warzywne, całe jaja, masło

tłuste wędliny i inne wyroby garmażeryjne (pasztet, salceson, kiełbasa)

Owoce

wiśnie i inne tolerowane owoce (świeże, w postaci surówek, soków, gotowane)

owoce suszone

owoce kandyzowane, owoce w syropie/puszkowane

Warzywa

warzywa świeże i mrożone w postaci surówek, gotowane

pieczone ziemniaki, jarmuż, fasolka szparagowa zielona, dynia, kapusta czerwona, kapusta włoska

fasola biała, groch, soczewica, soja

groszek zielony, brokuły, szpinak, brukselka, por, kukurydza, szczaw, ziemniaki smażone w dużej ilości tłuszczu (frytki, krążki, placki ziemniaczane)

Nabiał i jaja

mleko (1,5%, 2%), twaróg chudy, jogurt naturalny, maślanka, kefir, zsiadłe mleko, serek wiejski, jaja na miękko i na twardo, jaja w postaci jajecznicy/omleta na parze/minimalnej ilości tłuszczu

sery żółte

jaja smażone na dużej ilości tłuszczu/z dodatkiem boczku/kiełbasy

Makarony, ryż i kasze; płatki zbożowe

kasze: jaglana, jęczmienna, gryczana, ryż (brązowy, czarny, paraboliczny, jaśminowy), makaron pełnoziarnisty, płatki i otręby zbożowe (owsiane, pszenne, orkiszowe, gryczane, jaglane)

makaron pszenny, płatki kukurydziane

słodzone płatki kukurydziane i inne słodzone płatki zbożowe

Zupy i sosy

zupy: mleczne, owocowe, jarzynowe, krupnik; wszystkie zupy powinny być przygotowywane na na wywarach warzywnych

zupy zawierające ugotowane osobno mięso, zupa pieczarkowa

zupy na wywarach mięsnych, kostnych, wywary z grzybów leśnych, zupa szczawiowa

Mięso i wędliny, ryby

ryby: makrela, pstrąg, łosoś, dorsz, sandacz, mintaj i inne, chude gatunki mięsa (drób, królik, gołąbek, cielęcina, jagnięcia), mięso gotowane w dużej ilości wody

tłuste gatunki mięsa, podroby (wątróbka, śledziona, żołądki), mięso smażone i duszone, ryby wędzone, marynowane, sardynki, śledzie, owoce morza

Tłuszcze

oleje zawierające wielonienasycone kwasy tłuszczowe: rzepakowy, sojowy, kukurydziany, krokoszowy, oleje zawierające jednonienasycone kwasy tłuszczowe: oliwa z oliwek, także margaryny miękkie – kubkowe

masło, śmietana 12%-18% tłuszczu

łój, smalec, słonina, margaryny twarde- kostkowe, tłusta śmietana, kremówka

Orzechy i nasiona

nasiona słonecznika, nasiona sezamu, orzechy: laskowe, włoskie, pecan, nerkowce, także migdały

Desery

sałatki owocowe, kompoty bez cukru, domowe galaretki owocowe, budynie mleczne, musy owocowe

gorzka czekolada, domowe ciasta i ciasteczka z mąki pełnoziarnistej, ciasteczka biszkoptowe

kupne słodycze, desery zawierające duże ilości cukru: torty, ciasteczka, ciasta, wafle, pączki, drożdżówki, słodkie rogale, tłuste kremy (w tym słodkie słodkie produkty zakupione w cukierni)

Przyprawy

zioła świeże i suszone (bazylia, oregano, majeranek, tymianek, estragon), pieprz ziołowy, kurkuma, cynamon, wanilia, sok z cytryny

sól i pieprz w nadmiarze, ocet, cukier

słodkie soki i syropy


27 wyświetleń0 komentarzy

Ostatnie posty

Zobacz wszystkie